ایستگاه بهشت

مطالب عقیدتی + دلنوشته
مشخصات بلاگ

وقتی انس با قرآن پیدا شد، مجال تدبر و تأمل و تفکر در معارفِ قرآن به دست خواهد آمد. قرآن را نمی‌شود سرسری خواند و گذشت؛ قرآن احتیاج دارد به تدبر، تکیه به روی هر کلمه‌ای از کلمات و هر ترکیبی از ترکیبها‌ی کلامی و لفظی. انسان هر چه بیشتر تدبر کند، تأمل کند، انس بیشری پیدا کند، بهره‌ی بیشتری خواهد برد؛ قرآن اینجوری است.
مقام معظم رهبری

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
جمعه, ۲ مرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۱۵ ب.ظ

سوره ناس

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (1)مَلِکِ النَّاسِ (2)إِلهِ النَّاسِ (3)

مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ (4)الَّذی یُوَسْوِسُ فی‏ صُدُورِ النَّاسِ (5)

مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ (6)

 

 واژگان سوره :

·        ملک : از ریشه ی مُلک به معنای تسلط همه جانبه برچیزی است. پس مالک حقیقی هر چیزی برهمه ی ابعاد وجودی آن تسلط  دارد .

·       اله : الهه به معنای عبادت است و فرقی که با عبادت دارد این است که در عبادت قید خشوع و در الهه قید تحیٌر وجود دارد.

·        وسواس : جریانی در درون انسان است که گویی صوت و صدایی مخفی است .این جریان که صوت مخفی کاذب است به دلیل فقدان علم و یقین در فرد ایجاد میشود و او را دچار خطوراتی میکند که باعث تزلزل در او میشود .

                   نکات تدبری :

1-   همة انسانها در معرض وسوسه قرار دارند ،که از شر این وسوسه ها باید به رب الناس، ملک الناس ، اله الناس پناه ببرد .

2-   بسیاری از این وسوسه ها ناشی از حیات اجتماعی انسان (حیات ناس) می باشد که ممکن است  یقین انسان را به شک تبدیل کند.

3-    عمدة وسوسه ها ناشی از اطلاعات غلط از ناحیة دیگران است که در نتیجه به نگاه اشتباه  به افعال و اتفاقاتِ پیرامونِ ما منجر میشود .

4-   محل وسوسه ، صدر انسان است ، زیرا برای شیطان مهم این است که کار خوبی واقع نشود ، برای همین است که آیه میفرماید: از شر وسوسه های شیطان در صدورمان باید به خدا پناه برد .

5-   وسوسه آثار متعددی دارد؛ از جمله :کند کننده و متوقف کنندة حرکتهای مثبت فردی و اجتماعی ،تأخیر در انجام کارهای مثبت ، نا امیدی ، یأس، تنبلی، دلسردی ، شک و سستی در انجام کارها ، احساس پوچی و ...

 

                     پیام کلی سوره :

زندگی انسان  در معرض مشکلات و اتفاقاتیست که در واقع هدف وجود این مشکلات ، هلاکت انسان نیست بلکه رساندن انسان به اعلی درجة وجود(کمال) می باشد.

خداوند صاحب اختیار است و هیچ کسی بدون اجازة او نمی تواند سود یا ضرری به ما برساند و چون خداوند همیشه خیر و کمال ما را می خواهد پس هر حرکت و فعلی (چه به ظاهر به سود ما و چه به ظاهر به ضرر ما ) از ناحیة ما خلق ، برای رسیدن به کمال ماست.

ابلیس که دشمن قسم خوردة انسان است تنها از راه وسوسه میتواند انسان را فریب دهد ، مهمترین عامل مبارزه با شیطان ، انجام عمل بدون فوت وقت است . با برنامه ریزی صحیح برای زندگی میتوان در مقابل وسوسه ها ایستادگی کرد .

          

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۲

نظرات  (۱)

مهم نیست کجا متولد شده و چگونه و کجا زندگی کرده ام. مهم این است که در آنجا که بوده ام، چگونه رفتاری داشته ام.((جوجیا اوکیف))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی