ایستگاه بهشت

مطالب عقیدتی + دلنوشته
مشخصات بلاگ

وقتی انس با قرآن پیدا شد، مجال تدبر و تأمل و تفکر در معارفِ قرآن به دست خواهد آمد. قرآن را نمی‌شود سرسری خواند و گذشت؛ قرآن احتیاج دارد به تدبر، تکیه به روی هر کلمه‌ای از کلمات و هر ترکیبی از ترکیبها‌ی کلامی و لفظی. انسان هر چه بیشتر تدبر کند، تأمل کند، انس بیشری پیدا کند، بهره‌ی بیشتری خواهد برد؛ قرآن اینجوری است.
مقام معظم رهبری

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
دوشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۳۷ ب.ظ

خوبها ناز ندارند

 

"بسم الله الرحمن الرحیم "

بی نام او هر کاری ابتر است

 

 


در حدیث داریم که پیامبر(ص) فرمودند: «صِل مَن قطعک» یعنی به او که از تو قطع می کند، بچسب. این به رابطه مافوق و مادون هم مربوط است.

مادون عقل ندارد و قطع می کند. آیا من هم باید قطع کنم؟ باید بچسبم. بچه قهر می کند، رفیق قهر می کند، می گوید به من اهانت شده است. چند دفعه سلام کردم جوابم را نداد. ببین پیامبر(ص) ما چه اخلاقی دارد که می گوید به کسی که از تو قهر کرده است بچسب. چگونه این کار را بکنم؟

اگر به او بچسبم سیلی ام می زند. نقشه بکش، پشت سر تعریفش را بکن تا سیلی نزند. تا ببیند که بدک هم نیست، خوب چیزی است. مطمئن باش که قبل  از تو او پیش قدم نمی شود. انتظار نکش. هم مادون باشد و هم پیش قدم شود؟ امکان ندارد.

...

هرکس که پایین تر است نازش بیشتر است. در میان مردم می گویند هر که زشت تر است بازی و نازش بیشتر است. به ملک باج نمی دهد. خوب ها ناز ندارند. مگر ندیدید که خدا از ما قرض می گیرد؟ «من ذا الذی یقرض الله قرضاً حسناً» خدا می فرماید چه کسی هست به من قرض بدهد؟

آیا خداوند طلب نصرت می کند؟ انبیا هم طلب نصرت می کردند: «قال من انصاری الی الله قال الحواریون نحن انصارالله واشهد بانا مسلمون»

 آیا حضرت عیسی(ع) فقیر است که از مادون خودش یاری می خواهد؟ نه! او فقیر نیست، بلکه بزرگ است و می خواهد مادون را راه بیندازد.

حضرت اباعبدالله(ع( هم در روز عاشورا همین را فرمود. «هل م ن ناصر ینصرنی»؛ چه کسی از میان شما هست که مرا کمک کند؟ آیا این از روی نیاز است؟ نه! او بزرگ است و می خواهد شنونده را راه بیندازد.

این است معنی سخن پیامبر(ع) که فرمود: «صل من قطعک و اعف عمن ظلمک»؛ حتی کسی را که به تو ظلم کرده عفو کن. هرجا حرف زدی او بدرفتاری کرد، به او خدمت کردی به تو ظلم کرد، مالت را خورد، خدای نخواسته به تو اهانت کرد، با این همه تو عفوش کن. روی دستش بلند شو. مرد باش. اینها اخلاق پیامبر ما است.

بقیه می گویند به کسی که به تو احسان کرده احسان کن. هر کس باشد این کار را می کند، اما پیامبر(ص) می گوید :به کسی بچسب که تو را ترک می کند. عفو کن کسی را که به تو ظلم می کند. عطا کن به کسی که از تو منع می کند ، اینها صفات بزرگان است و رشد دقیقاً همین است.

 

  برگرفته از سخنان حاج اسماعیل دولابی ( کتاب کیمیای محبت )

 

 

 

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۵

نظرات  (۱)

هر کی ناز کرده خریدار داشته...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی