ایستگاه بهشت

مطالب عقیدتی + دلنوشته
مشخصات بلاگ

وقتی انس با قرآن پیدا شد، مجال تدبر و تأمل و تفکر در معارفِ قرآن به دست خواهد آمد. قرآن را نمی‌شود سرسری خواند و گذشت؛ قرآن احتیاج دارد به تدبر، تکیه به روی هر کلمه‌ای از کلمات و هر ترکیبی از ترکیبها‌ی کلامی و لفظی. انسان هر چه بیشتر تدبر کند، تأمل کند، انس بیشری پیدا کند، بهره‌ی بیشتری خواهد برد؛ قرآن اینجوری است.
مقام معظم رهبری

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
جمعه, ۲ مرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۲۳ ب.ظ

سورۀ نصر، آخرین سورۀ نازل شده بر پیامبر(ص)

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
 

إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ (1)  وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فی‏ دینِ اللَّهِ أَفْواجاً (2)

 

فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کانَ تَوَّاباً (3)

 

 

واژگان سوره:

·        نصر: تقویت و کمک و یاری در برابر مخالفان.

·        فتح: در مقابل بستن یا رفع مانع است .گشایش .

·        دین: خضوع و سر سپردگی به برنامه یا مقررات معین . 

 

                 نکات تدبری :

1.       مخاطب اصلیِ خداوند شخص پیامبر (ص) است که خداوند دو عنایت ویژه (نصر و فتح) به پیامبر(ص) اعطا کرده است و پیامبر باید تسبیح و استغفار کند ( امام و ولیّ الهی معلم تسبیح و استغفار است ) .

2.       محوریت پیامبر (ص) در سوره به معنای محوریت نظام امامت در جامعه است.

3.       نصر به معنای یاری مقدمه ای برای فتح است ، و گشایش خود نصری دیگری برای مراحل بعدی زندگیست . در واقع فتح با نصر صورت می‌گیرد  و خود نصری دیگر برای مراحل و فتح‌های دیگر است .

4.       از آنجایی که گسترش دین الهی قطعی است، یقینِ انسان به این وعده و همراهی آن نه تنها انسان را در مسیر هدایت و رشد قرار داده بلکه باعث می‌شود که انسان همیشه از نصر الهی و فتح برخوردار باشد، نشانه‌ی این برخورداری توفیقی است که در حمد و تسبیح و استغفار می‌یابد .

5.       تواب بودن خدا در واقع به معنای اراده و رضایت او در بهره‌مند ساختن انسان از رحمت خاصِ خود ودرک فیض و عنایات ویژه است.

6.       لازمة تواب بودنِ خود و تواب بودنِ خدا ، توجه به دین و رسول است . در این صورت انسان به فهمی از نصر الهی و فتح رسیده و توفیق تسبیح و استغفار می‌یابد.

7.       انسان نمی‌تواند به صورت مستقل از فتح و نصر بهره‌ای داشته باشد  بلکه اساسِ این نصر و فتح با اتصال انسان به  جریانِ حق (دین اسلام) محقق می‌شود و این اتصال و داخل شدن همیشگی است.

8.       ندیدن نصر الهی و فتح درهر لحظه بلاهایی را بر سر جامعه اسلامی به وجود می‌آورد، از جمله؛ ناامیدی . که ناامیدی مانع و کنندة حرکت به سمت اتصال به جریان حق است .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی